Поділитись
Вентиляція на СТО: 5 причин, щоб подбати про неї
Зміст:
Висока концентрація вуглекислого газу, випаровування олії та палива, досить висока концентрація в повітрі лакофарбового покриття, підвищений рівень вологості через помивання автомобілів та 8-ми (а то й більше) годинний робочий день працівників СТО – як мінімум 5 причин, щоб подбати про гарною вентиляційною системою на СТО. Від неї залежатиме безпека та комфорт робочого персоналу СТО, а також збереження їх залізних «підопічних».
- Чому потрібно подбати про монтаж вентиляції на СТО?
- Помилки вентиляції, що здійснюють на СТО
- Нормативні вимоги та СНіПи до СТО та гаражів
- Розрахунок системи вентиляції для СТО
- Яка система вентиляції потрібна для СТО?
- Витяжка вихлопних газів на СТО
- Які фактори впливають на якість повітря?
- Підсумки
Висока концентрація вуглекислого газу, випаровування олії та палива, досить висока концентрація в повітрі лакофарбового покриття, підвищений рівень вологості через помивання автомобілів та 8-ми (а то й більше) годинний робочий день працівників СТО – як мінімум 5 причин, щоб подбати про гарною вентиляційною системою на СТО. Від неї залежатиме безпека та комфорт робочого персоналу СТО, а також збереження їх залізних «підопічних».
Чому потрібно подбати про монтаж вентиляції на СТО?
На СТО постійно багато пилу, бруду, надто галасливо та далеко не безпечно. Тому жінки на шпильках і навіть у кедах намагаються триматися подалі від усіх процесів перетворення автомобілів на чистих та «доглянутих» залізних коней. Чоловікам у цьому плані трохи легше – вони заради здоров'я залізного друга готові і під капот залізти, а автомеханік для багатьох з них – майже як брат.
Чи готові витримати всі життєві моменти на СТО у вигляді величезної кількості бруду, повітря з низькою концентрацією кисню та високу вологість повітря? Природна вентиляція з цим і відсотків на десять не впорається. Тому керівництву СТО важливо усвідомлювати всю відповідальність установки хорошої вентиляційної системи на СТО – це як спосіб подбати не лише про доходи свого підприємства, але, перш за все, про здоров'я та часом навіть життя своїх співробітників. Вони, щодня працюючи під транспортними засобами та використовуючи важку техніку та електроінструменти, стикаються з низкою професійних небезпек.
Крім фізичного ризику, працівники СТО зазнають впливу широкого спектру хімічних сполук, що містять шкідливі для здоров'я. метали. Останні присутні у гальмівних рідинах, миючих засобах, мастильних та знежирювальних матеріалах, фарбах, очисниках, розчинниках тощо. Постійна дія цих хімічних речовин може призвести до хронічного отруєння. Тому перше, що має бути у робочих приміщеннях – це якісна вентиляція СТО.
В даному випадку система вентиляції буде примусово забезпечувати приплив свіжого повітря і виконувати ще одну важливу функцію - не допускати накопичення вибухонебезпечної пари. Є чіткі межі займистості та вибуховості, які визначаються концентрацією суміші газоподібного палива та деяких видів пилу у повітрі. І ще один приємний бонус – за допомогою сучасних систем вентиляції можна цілодобово підтримувати комфортну температуру у робочому приміщенні, що забезпечить додатковий комфорт працівникам особливо у теплу пору року.
Головне – не забувайте, що систематичний контроль, чищення та дезінфекція системи примусової вентиляції забезпечать її продуктивне функціонування. Більше про процес чищення та дезінфекції системи вентиляції читайте тут .
Головне – не забувайте, що систематичний контроль, чищення та дезінфекція системи примусової вентиляції забезпечать її продуктивне функціонування. Більше про процес чищення та дезінфекції системи вентиляції читайте тут .
Помилки вентиляції, що здійснюють на СТО
Багато власників автосервісів через свою економію або просто через незнання приймають низку неправильних рішень щодо організації повітропотуку. Наприклад, у деяких приміщеннях недостатньо створити забір повітря лише зверху приміщення. Примусове відведення брудного повітря має бути рівномірним і правильним, щоб пил, що піднімається, не міг знову осідати.
Приплив свіжого повітря також слід проводити розосереджено, щоб максимально заповнював робочу зону сервісу. Особливо складно організувати ефективну вентиляцію у приміщеннях великої протяжності чи неправильної форми.
За нормативними правилами, у приміщеннях, що мають площу понад 50 м2, має бути примусова вентиляція. Самостійні розрахунки можуть бути не точними та хибними. Вони можуть призводити до різних наслідків: або перевитрати електроенергії та передчасного виходу з ладу припливного обладнання, або продуктивність системи буде недостатньою.
{callback:1} У приміщеннях, де не передбачена централізована система вентиляції та клімат-контролю, часто використовують звичайні електричні радіатори. На перший погляд, це вирішує проблему підтримання комфортної температури повітря. Але мало хто замислюється про те, що автомобілі, що заїжджають на ремонт, привозять із собою сольові нальоти, сніг, лід або інші супутні бруду.
Це в свою чергу сильно підвищує вологість повітря приміщення, в якому немає системи провітрювання та висушування. Тому відносні показники можуть швидко злетіти до 100%. А якщо до цього додати чадний газ та хімічні випари?
Вентиляція просто потрібна! Вона відповідає не лише за виведення забруднених повітряних мас, а й за підтримання встановлених показників температури та вологості. А це необхідно і для здоров'я людей, і для довгострокової служби обладнання, і безпечної роботи самого автосервісу.
Нормативні вимоги та СНіПи до СТО та гаражів
Є чітко прописані правила облаштування гаражів та станцій технічного обслуговування. Вони прописані у спеціальних документах – СНиПах (Будівельні норми та правила) та мають ряд основних вимог, обов'язкових для виконання під час будівництва споруд з урахуванням пожежної безпеки. Перед тим, як розпочати планування, слід вивчити такі документи:
- СНиП 2.07.01-89 - зберігання та обслуговування транспорту;
- СНиП 21-01-97 - правила щодо пожежної безпеки будівель та споруд;
- СП 113.13330.2012 - технічний регламент щодо безпеки будівель та споруд;
- СНиП 21-02-99 – стоянка автомобілів.
СТО може виконувати наступний комплекс робіт:
- прибирально-мийні;
- заправні;
- мастильні;
- контрольно-діагностичні;
- кріпильні;
- регулювальні;
- електроремонтні;
- шиномонтажні.
Працівники автомобільного цеху особливо вразливі для хімічних речовин та інших небезпек, тому про безпеку та гігієну праці повинні подбати роботодавці, дотримуючись усіх встановлених стандартів.
Взимку температура повітря у робочих зонах СТО має підтримуватися лише на рівні не нижче 5°С.
Також є вимоги до параметрів повітрообміну:
- для стоянки транспортних засобів – кратність 4-6;
- майстерні та станції технічного обслуговування – кратність 20-30.
Розрахунок системи вентиляції для СТО
Провести розрахунок вентиляції допоможе наступна формула:
L = V (м 3 ) * Kр (м 3 / год) де:
L - Об'єм повітря для повного повітрообміну М 3 /год;
V – обсяг приміщення;
Кр – мінімальна кратність повітрообміну.
Є також формула, за допомогою якої можна визначити норми повітрообміну, враховуючи гранично допустимий показник концентрації діоксиду вуглецю:
Q = (20 + 0,1 * n 1 ) * c 1 + 0,1 c 2 * n 2 де
Q – обсяг виділяється СО2 (куб.м/год);
з 1 – кількість транспортних засобів;
n 1 – відстань, що у середньому проходять ТЗ;
з 2 - кількість автомобілів, які можуть додатково заїжджати;
n 2 – відстань, що у середньому проходять додаткові ТЗ.
Для розрахунку так само потрібні коефіцієнти за часом перебування людей у робочій зоні:
- 2 – якщо працівники перебувають у приміщення який завжди;
- 4 - якщо люди постійно працюють у приміщенні (СТО).
Можна провести розрахунок вентиляції автосервісу на конкретному прикладі. Нехай майстерня має такі розрахункові дані:
- об'єм СТО 600 квадратних метрів;
- кількість ТЗ – 15;
- відстань, що у середньому проходять ТС –25 метрів.
Необхідний мінімальний повітрообмін:
L = 600 * 20 = 12000 м 3 /год
Зміст CO 2 у повітрі:
Q = (20 + 0,1 * 25) * 15 = 337,5 м 3 /год
З урахуванням коефіцієнта:
Q = 4 * 337,5 = 1350 м 3 /год повітря .
За підсумком, 1350 м 3 /год - це необхідна продуктивність системи вентиляції в цьому приміщенні. На цю цифру варто спиратися при пошуку обладнання: можна брати злегка завищені показники, але в жодному разі не нижче. Залишиться лише прорахувати інші елементи вентиляційних схем.
Яка система вентиляції потрібна для СТО
Проектування системи вентиляції для станції технічного обслуговування залежить від багатьох даних:
- типу та конструкції приміщення;
- типів та кількості робочих цехів;
- кількості машиномісць.
Є два основних типи систем вентиляції для автосервісу:
- витяжна;
- припливно-витяжна. Якщо віддасте перевагу цьому типу вентиляції, перед покупкою обладнання для припливно-витяжної вентиляції обов'язково прочитайте статтю ' Як підібрати припливно-витяжну установку '. У статті розказано про параметри, на які в першу чергу слід звертати увагу перед покупкою припливно-витяжної установки.
Для підтримки допустимого клімату в переміщенні краще організувати окремо припливну систему, і окремо витяжну. Такий варіант вентиляції зможе найбільш ефективно усувати запахи та шкідливі для здоров'я майстрів хімічні складові, забезпечувати безперервне надходження свіжого повітря та контролювати концентрацію вибухонебезпечної пари.
Витяжна вентиляція для автосервісу має бути оснащена термодатчиками та гігрометрами, які зможуть підтримувати не лише температуру, а й вологість на заданому рівні.
Витяжка вихлопних газів на СТО
На вище розміщеної картинки показано, як ідеалі повинна працювати вентиляція на СТО.
Для кожного приміщення на СТО свої правила для усунення вихлопних газів:
Кузовний цех - це приміщення, в якому проводять всі роботи, пов'язані з кузовною частиною автомобіля. А це має на увазі використання зварювальної техніки, яка виділяє гази. Вони також шкідливі, як і вихлопні. Витяжка цієї зони має бути обладнана фільтрами, можна доповнити систему парасольками-витяжками або підключити мобільні рукави відведення, які зручно підводити до епіцентру забруднення.
Моторний цех – зона ремонту двигуна, у якій концентруються шкідливі речовини та вихлопи. Щоб під час перевірки працездатності двигуна гази не потрапляли в приміщення, використовують обладнання для витяжки вихлопних газів: на вихлопну трубу ТЗ надягають насадку з термостійкими рукавами, яка відводитиме все брудне повітря безпосередньо у витяжну систему СТО.
Зона автовиготовлення - тут проводяться шпаклювально-шліфувальні роботи, для яких обов'язково потрібно організувати посилений повітрообмін (до 150 циклів на годину).
І останній етап СТО – це фарбування транспортного засобу . Якісно виконати роботи не в спеціалізованій камері, а в фарбувальному цеху – завдання не найлегше. Для рівномірного накладання шару фарби важливо, щоб у приміщенні не було ні протягів, ні пилу, ні перепадів температури. Тому вентиляція цієї зони має найскладніше виконання: додаткові фільтри, рекуператори, відцентрові, канальні вентилятори та нагрівачі прямо у повітроводах.
Витяжка для СТО може мати різні варіанти виконання: локальні, мобільні, навісні, що скручуються. А для приміщень великої площі використовують навіть рейкові системи, здатні обслужити кілька робочих зон одночасно.
Які фактори впливають на якість повітря?
Грамотно організувати систему вентиляції на СТО можуть лише професійні спеціалісти. СТО – це місце для експериментів, тут виконуються складні, брудні і небезпечні роботи. Не тільки для різних робочих зон встановлюються різні схеми витяжної системи, але робота витяжки залежить від пори року.
У спеціалізованих системах є можливість у теплу пору року усі припливні та витяжні отвори залишати у відкритому стані. З настанням холодів спочатку прикриваються жалюзі механізму припливу, а згодом і витяжний пристрій. Робота системи використовує три природні змінні фактори:
- показники температур внутрішньої та зовнішньої атмосфери;
- різницю тиску між точками припливу та відтоку (перепад повинен бути мінімум 3 м);
- силу вітру (сильніший тиск буде з боку вітру, тому важливо знати положення троянди вітрів).
Максимальне використання природної вентиляції – це одна з головних переваг комбінованої вентиляційної системи для СТО.
Підсумки
Репутація будь-якої компанії залежить насамперед від якості послуг, а також відношення керівництва до своїх співробітників.
На СТО діють свої правила та вимоги, виконавши які ви тим самим зі свого боку сприяєте покращенню якості послуг та підвищенню рівня безпеки для працівників станції технічного обслуговування. І одним із значущих шляхів до цього є монтаж якісної системи вентиляції, яка забезпечить додатковий комфорт тим, хто перебуває на СТО і, природно, сприятиме підвищенню рівня доходів. Адже в місце, де створені всі комфортні умови, хочеться повертатися як клієнт, і приходити на роботу як співробітник.
Пам'ятайте, що потрібно довіряти лише професіоналам. Фахівці VENTBAZAR все правильно прорахують із максимальною вигодою для вашого гаманця, і при цьому підберуть ідеальний варіант вентиляційної системи саме для вашої станції технічного обслуговування.
Схожі статті:
Чому ми?
9 років досвіду в сфері ОВіК
Працюємо на принципах «win-win»
Регулярно проходимо тренінги і вкладаємо отриманий досвід у кожен проект
З нами вибір обладнання – зручний, вигідний, швидкий
Більш 400 реалізованих об'єктів
Ми створюємо мікроклімат, який подобається людям
Сертифікати і ліцензії
Міста в яких ми працюємо
- Київ
- Вінниця
- Кіровоград
- Львів
- Харків
- Полтава
- Сумми
- Дніпропетровськ
- Івано-Франківськ
- Запоріжжя
- Миколаїв
- Одеса
- Чернігів
- Чернівці
- Житомир
- Тернопіль
- Луцьк
- Рівно
- Хмельницький
- Мукачево
- Ужгород
У вас залишились запитання?
Замовте безкоштовно: консультацію, проектне рішення, розрахунок вартості
Надіслати
Вам була корисна ця стаття?
Так
Ні